SAJTÓKÖZLEMÉNY

Hajdúhadház város, felismerve azt a tényt, hogy soha nem látott mélyponton van a magyar közoktatás, az állami szerepvállalás növekedésének tényét szakmailag indokoltnak tartja.
Az elmúlt évtizedek téves oktatási politikájának helyrehozatalában, 2010 óta az állam mellett, eddig partneri alapon a helyi önkormányzat is komoly szerepet vállalt.

A nemzeti köznevelésről szóló törvény értelmében 2017.01.01. napjától az önkormányzat helyett az iskolaműködtetést a tankerületi központok útján látja el az állam.

 

 

A jogalkotó figyelembe vette, hogy a jogszabályváltozás következtében az önkormányzat több kötelező feladatát, arra alkalmas ingatlan hiányában nem tudja megfelelő színvonalon ellátni. A működtető személyében bekövetkezett változás miatt Hajdúhadházon jelentős mértékben csökken a közösségitér. A közösségi élet fenntarthatósága érekében a kormány a nemzeti köznevelési törvényben biztosítja az önkormányzati tulajdonú ingatlan használatát, az oktatási feladatok ellátásának elsőbbsége mellet.

Hajdúhadház Város Önkormányzata a nemzeti köznevelési törvény 76.§ -ban foglalt jogaival szeretett volna élni az iskolaátadásról szóló vagyonkezelési megállapodás aláírásának előkészítésekor. Sajnálatos módon a Hajdúböszörményi Tankerületi Központtal folytatott egyezttő tárgyalások során egyértelművé vált, hogy helyi szinten nem valósulhat meg a kormányzat azon törekvése, hogy az oktatási feladatok maximális biztosítsa mellett, az oktatási időn kívül, az önkormányzat, mint tulajdonos közösségi térként használhassa saját tulajdonú ingatlanjait.  

A Hajdúböszörményi Tankerület jogértelmezésében az önkormányzat, mint tulajdonos kizárólag választási és közmeghallgatás feladatokra veheti igénybe az iskola épületét, a tankerület értelmezésében az ingyenesség annyit jelent, hogy a tulajdonos önkormányzatnak nem kell bérleti díjat fizetni, viszont a használatból eredő kalkulált költségeket (rezsi, takarítás, adminisztráció, stb.) köteles megtéríteni. Jelenleg a tornaterem önköltségi ára 25.000-30.000 Ft/óra. A költségtérítésből származó bevételek 40 %-át fordítja a tankerület az iskola működtetésére 60 %-ot a tankerületi központ a településről elvonva használhatja fel.  

Az elmúlt években a város, ténylegesen ingyenesen, önköltségtérítés nélkül biztosította és biztosítja 2016.12.31-ig a helyi, többségében hátrányos helyzetű, roma gyerekekkel foglalkozó civil szervezetek számára a tornaterem ingyenes használatát oktatási időn kívül. A tankerület egyértelműen kinyilatkoztatta, hogy az önkormányzattal együttműködő, helyi közösségi és kulturális élet szerves részét alkotó egyesületek által szervezett foglalkozásokhoz (vívás, íjászat, kosárlabda) nem biztosítja ingyenesen a tornatermeket.

Mivel más fedett és fűthető sportlétesítmény nincs a városban, közösségi élet szervezéséhez elengedhetetlen, hogy a tanítási időn túl az ingatlanok egy részét, elsősorban a tornatermeket továbbra is az önkormányzat használja.

Az eddig folytatott egyeztetések során egyértelművé vált, hogy a tankerület az ingatlanokat az oktatási tevékenységen túl, a helyi közösségi élet és a fizetőképtelen hátrányos helyzetű gyerekek rovására, profit orientáltan kívánja hasznosítani.

Tudomásul véve a tankerület céljait, valamint figyelembe véve azt a tényt, hogy a városban nincs más fedett, fűthető, sportolásra, szabadidő hasznos eltöltésére alkalmas ingatlan, a Képviselő-testület évi 1.500.000 Ft összeget ajánlott fel a saját tulajdonú ingatlanában lévő tornaterem használatáért. Az összeget a tankerület mérlegelés tárgyává tette, majd szóban jelezte, hogy annak összegszerűségét vitatja, azt nem fogadja el.

A kormányzati szándékot  figyelembe véve a város mindent megtett, hogy az iskola biztonságos működtetéséhez szükséges megállapodást határidőre megköthesse. A megállapodáshoz szükséges dokumentumokat, a tankerület javaslatainak megfelelően több alkalommal módosította. A város képviselő testülete két alkalommal fogadott el megállapodás tervezetet, amely tartalmazta a KLIK javaslatait is. A város minden együttműködése és jószándéka ellenére, a megállapodás tankerület részéről történő aláírására mai napig nem került sor.

Az önkormányzat az együttműködés jegyében többször kérte, a Hajdúböszörményi Tankerület hozzájárulását a közös megegyezésen alapuló, ésszerű, gazdaságilag racionális, az ingatlan eddigi rendeltetését figyelembe vevő, nem profitorientált, mindkét fél számára elfogadható megállapodás és vagyonkezelési szerződés kidolgozásában, sikertelenül.
A tankerület a minisztérium által kidolgozott formadokumentumokat november végén küldte át, csökkentve az egyeztetésre rendelkezésre álló időt. A kormányzati szándékot tiszteletben tartva az önkormányzat a kormányzat által készített, központi megállapodásban eszközölt módosításokat.

Az elmúlt napok történései azt bizonyítják, hogy a Hajdúböszörményi Tankerületi Központ az iskolaműködtetésre vonatkozó kormányzati szándékot és a helyi lakosok, kiemelten a helyi, többségükben hátrányos helyzetű gyerekek érdekeit figyelmen kívül hagyva, az oktatási nevelési tevékenység magas színvonalú ellátása helyett, az önkormányzat ingyenes használati jogát semmibe véve, az iskolaépületek és a hozzájuk kapcsolódó egyéb komplexumok profitorientált, piaci alapú hasznosítására törekszik.

Bízunk a KLIK országos vezetői és a minisztériumi döntéshozók józan gondolkodásában és bölcs belátásában!
Nem hiszem, hogy bárki is visszafordíthatatlan károkat akarna okozni Hajdúhadház városának és lakosainak! Még mindig abban bízunk, hogy a KLIK helyi illetékeseinek általunk nem elfogadható hozzáállása mögött csak az áll, hogy nem helyesen értelmezték a vonatkozó jogszabályokat és nem kellő körültekintéssel és alázattal közelítették meg az átadás-átvétel közel sem egyszerű és jelentéktelen kérdéskörét.

 

Hajdúhadház, 2016. december 17.

Kategória: Nincs kategorizálva | A közvetlen link.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.