Az átvilágítási folyamat eredményei

A hajdúhadházi Polgármesteri Hivatal 2010 őszén, az önkormányzati választások után úgy döntött, hogy a gazdaságos és hatékony működés érdekében átvilágítási folyamatot indít el. A kutatás január közepén zárult, amelynek eredményei alapján megkezdődött egy szervezeti átalakítás

Polgármesteri Hivatal által megrendelt felmérést a Smart Govern végezte. A magyar cég a szervezeti racionalizálás és a döntési mechanizmusok újragondolásának tervét január 13-án terjesztette a képviselő testület elé.Az átvilágítást végző cég célja az volt, hogy a hivatal hatékonyabban működjön törvényes keretek között és alacsonyabb költségekkel. A cég munkatársai javaslatot tettek arra, hogy a város vezetése változtassa meg a hivatal szervezeti struktúráját és a döntési mechanizmusait, valamint építse le a párhuzamosságokat. Alakítsa át a városgondnokságot, ugyanis az intézmény sok esetben párhuzamos munkát végez a hivatallal. Jó megoldás lenne egy, a város tulajdonában lévő gazdagsági társaság létrehozása, amely a fizikai és szakmunkát végző személyeket foglalkoztatná.

Emellett indokolt a vezetői struktúra átalakítása, ami a jelenlegi formájában drága, eltorzult és nem hatékony. A cél az, hogy a vezetőség előre meghatározott értékösszegig felelősségre vonható legyen, és legyen elszámoltatható a döntéseiért. Meg kell felelni az Állami Számvevőszék szabályozásának, hogy ne fordulhasson elő a tavaly ősszel lefolytatott ÁSZ ellenőrzés utáni elmarasztalás. Az akkori felülvizsgálat is már elavult és nem hatékony struktúrát állapított meg.

Az eredmények alkalmazásával a város a vezetői struktúrán évente mintegy 10 millió forintot, a beszerzések ésszerűsítésével 10-20 milliót, a városgondnokság és az intézmények átszervezésével évente szintén 5 millió forintot spórolhatna meg.

Néhány alkalmazott indokolatlanul nagymértékben eltérített köztisztviselői bére szintén csökkenthető közös megegyezéssel, és a vezetői réteg lecsökkentésével szintén költségeket spórolna meg a város. A hivatalban az eddigi hattal ellentétben két csúcspozíciót javasolnak az elemzők: egy gazdasági és egy hatósági vezetőt.

Hatásos eredményt érne el az önkormányzat azzal, ha minden, nem szorosan hivatali, illetve intézményi munkafolyamatot kiszerveznének.

Az átvilágítás végző szakember hangsúlyozta, hogy a kutatási folyamatban a beosztásokat vizsgálták és nem a beosztásban dolgozó személyek munkavégzését értékelték.

A jelenlegi rendszer racionalizálásával a város költségei radikálisan csökkennének, és a felszabadított összeget a fejlesztésekre, munkahelyteremtésre lehetne fordítani, az utóbbit vállalkozók bevonásával képzeli el a vezetőség. Emellett a cég megemlíti azt is, hogy tanácsos lenne a városnak felvenni a kapcsolatot egy főiskolával vagy egy egyetemmel, annak érdekében, hogy kihelyezett képzési helyet hozzanak létre Hajdúhadházon.

A képviselő testület elfogadta a Smart Govern kutatási eredményeit, majd január 18-án elfogadta a hivatal új Szervezeti és Működési Szabályzatát, amely már a kutatási eredmények felhasználásával készült.

Csáfordi Dénes polgármester január 19-én sajtótájékoztatón találkozott az újságírókkal, hogy informálja őket az átvilágítás eredményeiről. Az eredmények ismertetése mellett a polgármester kiemelt néhány példát, amivel csökkenthető lenne a kiadási oldal. Súlyos hiányosságok voltak a közbeszerzésben, több alkalommal volt kénytelen bírságot fizetni a hivatal, legutóbb 1 millió forintot kellett befizetni büntetésként. Emellett gazdaságtalanul folyik az irodai és tisztítószerek beszerzése is, amit mindenképp tervezetten kell a továbbiakban végezni.

A városban történt beruházások az utóbbi években szintén hagytak kívánni valót maguk után. Gondoljunk csak a nem megfelelő minőségben elkészített útépítésekre. A szerződéseket ugyan teljesítették a kivitelezők, de az elvégzett munka minősége messze elmaradt az elvárttól.

Emellett pazarló mobiltelefon előfizetésekkel rendelkezett a város, amit olcsóbb tarifákkal váltott fel az önkormányzat.

A Smart Govern által javasolt létszámcsökkentés a napokban elkezdődött, például a Műszaki Irodában négy építészmérnökből egy marad a hivatal alkalmazásában, és egy mélyépítő mérnököt vesznek fel. A létszámcsökkentést az indokolta, hogy a városban jelenleg egyáltalán nem folyik építkezés és beruházás. Összességében a hivatal létszáma 67 főről 60 főre csökken, de nem biztos, hogy az összes álláshely be lesz töltve. Az elköszönő dolgozók egy része végkielégítéssel távozik, mások nyugdíjba mennek, akiknek a számuk körülbelül 10 fő. Az elmenő köztisztviselők helyébe 6-7 fiatal, diplomás, hadházi kötődésű szakembert vesz fel a hivatal.

A polgármester a sajtótájékoztatón és a képviselő testületi ülésen is elmondta, hogy nem boszorkányüldözéshez hasonló módon szerette volna az átszervezést végrehajtani. Nem szándékozik senkit sem botrányszerűen elküldeni, mert jelenleg a fő cél az, hogy a város csökkentett költséggel és hatékonyan működjön. Ha sikerül a kiadásokból lefaragni, akkor mérlegelés tárgya lesz a jövőben az, hogy bizonyos ügyeket jogi útra terelnek-e.

A város hosszú távú tervei között szerepel az, hogy – akár vállalkozók bevonásával – térkő és betonelem gyártását szeretnék beindítani a településen, valamint a műveletlen területeket málnatermesztésre lehetne használni. Ezzel kapcsolatban elkezdődtek a tárgyalások, a tervek fő célja az, hogy új munkahelyek legyenek Hajdúhadházon.

Január közepétől a hivatal ügyfélfogadási ideje a duplájára nő, ezzel is próbálják kiszolgálni a lakosságot az ügyintézésben.

Kategória: Hírek, Közérdekű | A közvetlen link.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.