Szakmai beszámoló
Értékelés
Munkaerő-piaci beilleszkedést segítő programok
A program közvetlen célcsoportja a pályázat akcióterületén élő, alacsony iskolai végzettségű, vagy elavult, nem piacképes szakképzettséggel rendelkező munkanélküli emberek voltak, akiknek sem érettségi bizonyítványa, sem szakközépiskolában, szakmunkásképző iskolában, szakiskolában szerzett szakképzettsége nincs, vagy szakképzettségüknek megfelelő vagy azzal rokon munkakörben nem volt munkaviszonyuk.
A célcsoporton belül kiemelten kezeltük azokat az eseteket, ahol a családban már több generációs a munkanélküliség. A program során feltártuk a programba jelentkezők alap képességeit, készségeit, személyiségjegyeit, amelyre alapozva személyre szabott fejlesztési szolgáltatásokat tudtunk megvalósítani. A személyre szabott szolgáltatások nagyobb lehetőséget adtak a fejlődésre, ezáltal a programban résztvevő nagyobb biztonsággal fog tudni érvényesülni a munkaerőpiacon. A résztvevők kiválasztásánál szem előtt tartottuk az esélyegyenlőség biztosítását, a szolgáltatások elérhetőségét, de közülük is különösen a
– a 45 év feletti nők, 50 év feletti férfiak,
– a fogyatékkal élő, illetve megváltozott munkaképességűek;
– a hátrányos helyzetű, az iskolarendszerből lemorzsolódott fiatalok; pályakezdők
– a gyógyult vagy gyógyulófélben lévő szenvedélybetegek;
– tartós munkanélküli emberek lettek előtérbe helyezve, akik a projektbe való jelentkezés időpontjában a megyei munkaügyi központok kirendeltségein legalább 12 (fiatalok esetén 6) hónapja nyilvántartott (regisztrált) munkanélküli emberek; köztük elsősorban pályakezdők és/vagy romák bevonása volt a cél.
Előkészítő szakasz megvalósulása:
- A program a partnerek és a munkatársak felkészítésével kezdődött 6 elméleti és 6 gyakorlati óra keretében (lásd jelenléti ívek). A felkészítés tartalma a következő volt:
- szervezési feladatok és gyakorlatok
- ütemezett projektmegvalósítási terv elkészítése
- együttműködési keretek, szabályok megalkotása
- csapatépítés
- A célcsoport felkutatása, bevonása és motiválása érdekében a célcsoport által látogatott intézményekben illetve a nyilvánosság számára is információs napokat tartottunk, szóróanyagokat, plakátokat helyeztünk el. Személyesen is felkerestük az érintett akcióterületen élőket. A személyes megkeresés bizonyult a leghatékonyabb elérési, motiválási formának. A személyes kapcsolat létrejötte után a kiírásban szereplő kritériumok alapján kiválasztottuk a program résztvevőit, majd együttműködési megállapodást kötöttünk a projektben való részvételről.
- c) Ezt követően egyéni állapot-, helyzet-, képesség és szükségletfelmérést végeztünk. Interjú készítésével és különböző tesztekkel feltártuk a munkanélküli ügyfél (elhelyezkedési-) problémáit, jelenlegi helyzetét, képességét, készségét és személyiségjegyeit, motivációját, valamint a külső környezeti adottságokat (erőforrás, gátló tényező)
- d) A felmérés eredményeit alapul véve személyre szabott egyéni személyes fejlesztési tervet és rövid távú élet pályatervet készítettünk . A projektben való részvétel önkéntes volt.
Projekt keretében szervezett képzések megvalósulása:
- Felzárkóztató, reintegráló tréning
A tréning célja a programban résztvevők felzárkóztatása volt, hogy alkalmassá váljanak a szakképzettség megszerzésére. A képzés időtartama: 50 óra. Formája: intenzív, csoportos.
Témakörei:
- Csoportépítés
- Önismeret, emberismeret
- Hatékony kommunikáció
- Metakommunikáció fontossága
- Tanulástechnikák
- Konfliktuskezelés, problémamegoldás
- Stresszkezelés
- Mentálhigiéné
- Tréning középkorú munkanélkülieknek
A tréning célja az volt, hogy gyakorlati ismereteket adjon a programban résztvevő tagok számára. Segítse a munkanélküliséggel járó kudarcélmények traumák feldolgozását. Helyes önismeretre tegyenek szert a résztvevők, javuljon az önbecsülésük, a kommunikációs képességük. A képzés segítse az asszertivitásukat, a résztvevők lássanak rá a környezetükben található forrásokra és legyenek képesek tudatosan élni velük. A tréning időtartama: 30 óra. Formája: intenzív, csoportos.
Témakörei:
- Munkaerő piaci ismeretek
- munkahelyi kommunikáció
- önéletrajz
- motivációs levél
- álláskeresési technikák
- Tréning pályakezdő munkanélkülieknek
A tréning célja az volt, hogy gyakorlati ismereteket adjon a programban résztvevők számára. Helyes önismeretre tegyenek szert a résztvevők, javuljon az önbecsülésük, a kommunikációs képességük. A képzés segítse az asszertivitásukat, a résztvevők lássanak rá a környezetükben található forrásokra és legyenek képesek tudatosan élni velük. A tréning időtartama: 40 óra. Formája: intenzív, csoportos.
Témakörei:
- Munkaerő piaci ismeretek
- munkahelyi kommunikáció
- önéletrajz
- motivációs levél
- álláskeresési technikák
- Tréning munkatársaknak:
A tréning célja az volt, hogy a programot megvalósító munkatársak képesek legyenek képességeiket, ismereteiket integráltan használni ügyfeleik érdekében. A tréning időtartama: 20 óra. Formája: intenzív, csoportos.
Témakörei:
- Munkaerőpiaci ismeretek
- Munkanélküliség, munkakeresés szociológiája
- Munkanélküliség pszichés, szociális, testi hatásai
- Munkanélküliség pszicho dinamikája, szakaszai, ismertető jelei
- Munkanélküliség problémájának kezelése
- Rendelkezésre álló forrás rendszerek
- Felmérési és intervenciós technikák alkalmazása,
- Adatlapok, nyilvántartások, időbeli ütemezések készítése
- Szituációs gyakorlatok, esetmegbeszélések.
- Segítő beszélgetés technikája
- Hatékony kommunikáció
- Metakommunikáció
- Konzultációs technikák
- Számítógép felhasználói tanfolyam
Az alapvető számítástechnikai ismeretek elsajátítása 2 csoportban illetve egyénileg történt.
Tematika:
- Windows: 12 óra
- Amit a számítógépekről tudni kell
- Első találkozás a Windows rendszerrel
- Adattárolás a Windows-ban
- A Windows segédprogramjai
- Rendszerkarbantartás
- Szövegszerkesztés:12 óra
- A szövegszerkesztés lépései
- Szövegegységek és formázásuk
- Grafikus objektumok kezelése
- Körlevél készítése
- Táblázatkezelés:14 óra
- A táblázatkezelés alapjai
- Adatbevitellel kapcsolatos ismeretek
- Képletek beállítása
- Formátum beállítása
- Diagrammok készítése
- Nyomtatás, nyomtatási beállítások
- Prezentáció: 6 óra
- A prezentáció készítésének alapelvei
- Háttértervezés
- Animációs effektusok
- A PP vetítőgép
- Úticsomag
- Alapeszköztár
- Menürendszer
- Az Internet használata: 12 óra
- Hálózati alapfogalmak
- Az Internet fogalma, története,
- Elektronikus levelezés,
- gyakorlat,
- Hírolvasás, FTP, IRC — interaktív párbeszéd az Interneten,
- Információ keresés.
„ Munkaerőpiaci képzések megvalósítása”
A „Munkaerőpiaci képzések megvalósítása” elnevezésű projektelem keretében OKJ-s végzettséget nyújtó szaktanfolyamokon vehettek részt az előkészítő szakaszban részt vevő lakosok, Targoncavezető, Földmunka-, rakodó-, és szállítógép kezelő, valamint Parkgondozó szakmákban.
A képzések megvalósítása a vállaltaknak megfelelően megtörtént. A képzésbe bevonásra került 9 fő targoncavezető, 7 fő földmunka-szállító és rakodógépes, valamint 6 fő parkgondozó hallgató. A hallgatók a Szakmai és Vizsgakövetelményeknek megfelelő bemeneti kompetenciákkal rendelkeztek.
Az elméleti képzés során elsajátították a munkavégzéshez elengedhetetlenül szükséges műszaki és biztonság-technikai alapismereteket.
A sikeres modulzáró vizsgát követően, az elméleti ismeretek birtokában megkezdődtek a gyakorlati képzések. A földmunkagép kezelő és targoncavezető képzés gyakorlati foglalkozásai Hajdúhadházon a volt Unifa Kft. telepén zajlottak kiscsoportos foglalkozási módszerek alkalmazásával. A képzés során a hallgatók elsajátították az adott gépek biztonságos kezelését és az azokkal történő munkavégzést.
A parkgondozó képzés esetén a hallgatók oktatása az általános alapozó ismeretekkel kezdődött. Ennek során megismerkedtek az alapvető talajtani, éghajlati, talajművelési, tápanyaggazdálkodási, növényvédelmi, öntözési ismeretekkel. Megismerhették a növénytermesztési és kertészeti alapfogalmakat, és azok helyes használatát. Ez elengedhetetlenül szükséges a későbbi munka során a pontos munkafolyamatok szakszerű kifejezéséhez. Átfogó képet kaphattak egy általános növénytermesztési technológiáról, megismerhették, hogy milyen feladatokat kell ellátnia a növénytermesztésben, kertészetben dolgozó munkavállalónak a tenyészidőszak során. Fel tudják mérni egy területben rejlő lehetőségeket, az ott termeszthető növények tekintetében, illetve a tervezés során fel tudják mérni az egyes termesztendő növények termelési kockázatát, így előre látható a munka sikeressége vagy sikertelensége.
Az általános ismeretek után részletes szakmai ismereteket sajátítottak el. Ennek során megismerhették az egynyári, kétnyári növények, a díszcserjék, a díszfák és a fűfelületek ápolásának és fenntartásának legfontosabb szabályait és teendőit. A megszerzett képzettség elsajátításával a bevontak képesek lesznek önállóan a parkokban kialakítandó díszítőelemek megtermelésére, esetleges pótlására és azok éven belüli vagy éven túli ápolására.
A növénytermesztési ismeretek mellett alapvető munkavédelmi, környezetvédelmi, és gépészeti ismereteket is szereztek. Megismerték a biztonságos munkavégzés alapvető szabályait, valamint a munkabaleset bekövetkezésekor kötelező teendőket. Kiemelt fontosságú volt a környezetvédelem és a környezeti fenntarthatóság. A gépészeti ismeretek között megtanulták használni mindazokat a munkagépeket, amelyekkel a parkfenntartói munkájuk során találkozhatnak.
A sikeres modulzáró vizsgát követően a hallgatók állami vizsgát tettek. A Targoncavezető és a Földmunka rakodó- és szállítógép kezelő képzések vizsgáztatása 2015. szeptember 21-én sikeres OKJ-s vizsgával zárult. A beiskolázott 16 hallgatóból 14-en sikeres vizsgát tettek. Kettő fő a tanfolyamon részt vett, de a vizsgától távolmaradt. Az ő esetükben pótvizsga lehetőségével a végzettség megszerezhetővé válik.
A Parkgondozó képzés 2015. szeptember 23-án írásbeli, 2015. szeptember 29-én szóbeli vizsgával zárult. A tanfolyamon résztvevő 6 hallgatóból 5 személy sikeres vizsgát tett. Egy fő nem jelent meg.
Munkaerő-piaci beilleszkedést segítő motiváló tréning
Utógondozás
A munkaerő-piaci beilleszkedést segítő programok komplexitásának köszönhetően 19 fő végezte el sikeresen az új szakképzettséget adó tanfolyamokat. 5 fő Földmunka-, rakodó-, és szállítógép kezelő, 9 fő Targoncavezető és 5 fő Parkgondozó szakismeretekből tett sikeres vizsgát.
Minden programszakasz fontos volt, jelentős mértékű és egyedi segítséget jelentett a programban résztvevőknek.
A program céljának még eredményesebbé tétele érdekében az új szakmát elsajátított résztvevők körében fontosnak tartottuk az utógondozás megvalósítását. A vizsga után újabb kiscsoportos tréninget szerveztünk számukra, ahol a csoportmódszer segítségével feldolgozhatták az elmúlt időszak történéseit, változásait, a tanulással, az iskolai sikerrel kapcsolatos élményeiket. A tréning során a csoporttagok közösen kutatták fel azokat a hibákat, amelyeket kollektív céljaik elérése során, illetve a feladatok kiválasztásában és megoldásában elkövettek. A foglalkozáson az új szakmai ismeret birtokában a csoportvezető segítségével reális terveket készítettek maguknak a résztvevők. Mindezek a technikák segítették felépíteni bennük a helyes önismeret irányát. Így fokozatosan jutnak el oda, hogy a sikert már nem a véletlennek, hanem saját kompetenciáiknak, képességeiknek tulajdonítják – ez a motiváció helyes gyakorlata, amikor az önismeret, önbecsüléssé alakul. A részvevők a tréningen megerősítést nyertek, hogy képességeik sokat fejlődtek és azok tovább is fejleszthetőek.
A tréning jó alkalom volt arra is, hogy visszajelzést kapjunk a program egyes elemeinek hasznosságáról, hatékonyságáról a résztvevők szemszögéből megvilágítva.
A tréning fő célja a munkába állás motiválása volt a résztvevők körében. Teszteket és kérdőíveket töltöttek ki, amelyek segítettek az egyéni motivációs tényezőket feltárni, azokat rangsorolni.
A tréning után az utógondozás keretében még egy évig szakmai segítséget nyújtunk a programban résztvevőknek, amelynek keretében segítjük egyéni álláskeresésüket, új munkahelyük megtartását.
A programelemek megvalósítója: Hajdúvitéz Kft.